Norsk Karting 2023
Da har vi rundet nytt år og startet med å telle ned dager til sesongstart.
Kartingseksjonen har i likhet med andre hatt en juleferie, men er nå i gang igjen med og følge opp videre planer og arbeidsmål som er satt for 2023.
2023 håper vi bli ett like fint år med god aktivitet hos de ulike klubbene og at flere nybegynnere og aktive tar turene rundt på de flotte banene vi har i Norge, fra nord til sør.
Seksjonen jobbet i høst mye med og komprimere, men også tydeliggjøre flere ting i bilsportboka. Vår intensjon er at ting skal være enkelt og tydelig, men dersom dere finner noe som kan virke uklart ta gjerne den diskusjonen lokalt i din klubb. Skulle det fremdeles ikke gi mening er vi takknemlige for tilbakemeldinger på hvordan vi kan presisere ting på en annen eller bedre måte.
Supertrening: Her ønsker vi at flere klubber enklere skal kunne avvikle dette på en grei og enkel måte. Det har blitt gjort flere tilpasninger i regelverket slik at det skal bli enklere for små og store klubber å kunne gjennomføre dette litt spontant, for eksempel på en en onsdagskveld.
Vi ønsker at supertreningsformatet skal være tilrettelagt for lokal aktivitet på treninger, men ønsker man ett litt større arrangement så er det Regionsløp og Nasjonalt Hastighetsløp som gjelder.
Når det gjelder løpsavvikling for en arrangørklubb så ønsker vi at klubbene ser på §702.2,Parkeringsdepot. Her har det kommet en liten presisering.
Teknisk reglement for karting har også fått en liten oppfriskning, hvor vi i stor grad har fjernet teknisk beskrivelse for de ulike motorene. Dette vil nå ligge under homologeringsdokumenter for de ulike motorene på www.bilsport.no
Disse homologeringsdokumentene vil være klare i begynnelsen av mars.
Det kan være greit å merke seg at under §714 treningsklasser har det kommet en tilleggstekst dersom man ønsker å trene med annet utstyr en det som det kjøres med nasjonalt i Norge.
Det har også kommet noen tydeliggjøringer når det gjelder sporvidden på karten som det er viktig sette seg inn i. Dette ligger det også tegninger på.
Når det kommer til alder for ulike klasser i senior segmentet er det viktig og merke seg at fra 2024, gjelder det fra og med kalenderåret man fyller 15år og ikke 14år som tidligere. Dette kan være viktig og vite når man planlegger videre aktivitet.
Frode jobber videre med å sette sammen ett Race Crew for Norsk karting og ønsker flere innspill fra miljøet med personer som kunne tenkte seg og gjøre litt ekstra og være en del av ett lag.
Ellers så oppfordrer vi alle foresatte og aktive om å sette seg inn i reglementet som gjelder for vår aktivitet. Dette gjør det enklere og skape en forståelse for hvorfor noen ting er slik som de er.
Kartingseksjonen vil gjerne til slutt gi litt ros for positive og kule innlegg med gokart kjøring. Det er mange kreative og morsomme innlegg på sosiale medeier som skaper positive vinklinger av sporten vi bryr oss om. Fortsett gjerne med dette, men vi vil gjøre alle oppmerksomme på at all aktivitet med lisensiert fører og utstyr skal foregå på godkjente sommer eller vinterbaner.
Med dette, så ønsker vi alle en fin vinter videre.
NBF Kartingseksjonen.