Viser her brevet som Bård Gimse har sendt inn til NBF den 15.07.2014 etter underskriftkampanjen under sommercupen!
NBF
Postboks 60 Bryn
0611 Oslo
Vurdering av motorer for klassene Cadetti og Mini
Det er tidligere fra NBF`s side utlyst anbudskonkurranse for nye en-type motorer. Det er synliggjort at det er 3 aktuelle leverandører av motorer for disse to klassene de neste 10 årene, som er den definerte avtaleperioden.
Dette er en prosess som for NBF`s del sikkert kan virke som både kjent og godt formidlet til både klubber, førere og ikke minst ledsagere. Dette er nok desverre ikke riktig, og det er nå mange som venter i spenning på avgjørelsen knyttet til dette valget.
I den forbindelse ble det under årets sommercup tatt initiativ til en aldri så liten underskrift kampanje for å synliggjøre hva de berørte førere, ledsagere, familier osv. mener om en eventuell endring, og ikke minst om tidspunkt for gjennomføringen av denne.
Dette brevet er skrevet i etterkant av at underskriftene er påtegnet slik at de som har tegnet seg på vedlagte lister ikke nødvendigvis kan stå inne for tekst og ordlyd i dette brevet. Det som er klinkende klart er at det er en anselig mengde personer som har undertegnet på følgende:
Klassen Mini må opprettholdes videre
Cadetti må opprettholdes i minimum 2015 sesongen
Undertegnede skal prøve å oppsummere hva som rører seg på grasrota og hva berørte personer mener om et eventuelt motorbytte nå. For at det skal spire og gro i klubbene rundt om i landet så må det etableres et fundament for at inngangsbilletten skal kunne være både så rimelig som mulig og så forutsigbar som mulig.
I utgangspunktet prater vi da om å få på plass gode vekstvilkår for å rekruttere nye medlemmer/førere inn i klubbene hvert år.
Det mest sentrale spørsmålet for de fleste er hvor mye dette koster.
For de aller fleste førerne så er det viktigere at det er mange karter som stiller til start på små og store nasjonale løp, og det snakkes aldri om et ønske om å kjøre internasjonalt.
Med dette som utgangspunkt er det utrolig viktig at det skapes gode forhold for rekruttering i de minste klassene som har flest antall førere. Dette slik at det forhåpentligvis vil være mange førere som går videre med større klasser etterhvert.
Hvis vi slår fundamentet for god rekruttering i stykker vil dette garantert påvirke størrelsen på klassene i årene fremover.
Derfor ber vi om at NBF vurdere dette forholdet spesielt sterkt i evalueringen og valget som nå skal skje.
Hvis dagens motorer til Cadetti og Mini forsvinner må alle ut på et marked der det ikke finnes brukte motorer og tilleggsutstyr for disse. Da mange ønsker / trenger flere motorer, og at det faktisk er mange familier som kjører i disse klassene vil dette medføre en vesentlig økt kostnad for å drive med gokartsporten.
Dette kan ikke være hensikten til NBF, og det må være lov av undertegnede til å synliggjøre at NBF trolig har for få følere ute i distriktene for å fange opp dette forholdet.
Konkret så anbefaler undertegnede med støtte fra de som har underskrevet støttedokumentet følgende:
La Cadetti trening benytte Raket 60 motoren slik den er idag. Da vil det i markedet være mange motorer og deler tilgjengelig i mange år fremover.
La Cadetti Løp benytte Raket 60 i minimum 2015, og kanskje i 2016 hvis Radne, som er motorprodusent, kan garantere motorer og deler. Sett et realistisk og fornuftig tidspunkt for når Raket 60 skal utgå, og overgang til Raket 95 med redusert ytelse kan innføres.
La Mini klassen med Raket 95 bestå som den er.
Undertegnede har selv hatt samtaler med personer i NBF som synliggjør at Raket 60 ikke vil være tilgjengelig på markedet utover 2014, men de største forhandlerne synliggjør at Raket 60 motorer, og deler vil være tilgjengelig i både 2 og 3 år fremover.
Disse uttalelsene kan på bakgrunn av dette ikke legges til grunn da de ikke er riktige!
Poenget med innholdet i de opplistede punktene er at vi da kan få en flytende overgang som ikke påvirker rekrutteringen dramatisk og som ikke gjør store og unødvendig inngripen i familieøkonomiene.
Undertegnede med med mange håper at disse belyste punktene medvirker til at NBF kan bestemme seg for fornuftige valg som gir inspirasjon og muligheter for videre rekruttering i de minste gokartklassene.
Med hilsen
Bård Gimse