Vi har Norges dyreste anlegg i en skau i Finsland, og så blir det ikke brukt !!

Det var stor fest da Norges dyreste gokart-bane ble åpnet. Seks år senere gjør ikke banen annet enn å sluke penger og skape konflikt.

Gokart-banen åpnet på Vamoen i Finsland 13. juni 2009.

Landets dyreste med en prislapp på 12 millioner kroner, finansiert av egne midler fra NAF Kristiansand, tildelte tippemidler, samt støtte og lån fra NAF finans og Søgne og Greipstad Sparebank.

Er per i dag nesten ikke i bruk. Fasilitetene trenger en oppgradering, og det anslås at NAF Kristiansand taper 600.000 kroner årlig på en bane som ikke er i bruk.

For vår del er vi dritt lei hele banen. Vi blir bare møtt med motstand hele tiden, sier Torleif Rafoss.

Inntil for noen uker siden var han formann i NAF Gokart Kristiansand. Nå er han bare lei.

13. juni 2009 var det stormende jubel under åpningen av Nord Europas største gokartbane. 12 millioner kroner ble investert i banen på Vamoen i Finsland, som var et kjærkomment anlegg for sørlandske motorsportentusiaster som ikke lenger ønsket å dra til Stavanger eller Andebu for å drive med det de elsker.IMG_Go-cart-bane-NETTGA_1_1_JT29EGJ

Det er snart seks år siden. Nå står banen forlatt, brukes av et knippe gokart-sjåfører, men står i all hovedsak og samler støv. Vannet i rørene har frosset, toalettene er sprukket.Banen er i all hovedsak et stort pengesluk.

Fædrelandsvennen får anslått at rundt 600.000 kroner renner ut i året til en bane som ved åpningen regnet med å få 50.000 besøkende årlig.

Nå er det full konflikt mellom NAF-styret og Gokart-klubben. – Så lenge vi har det styret som er nå, så har vi gitt opp. Det er ingen vits for oss å bruke masse energi i dugnadsarbeid når ingenting skjer, sier Rafoss.

Tirsdag er det årsmøte i NAF Kristiansand og Opland, med valg av nytt styre. Der tror gokart-klubben at det eneste som vil redde banen, og dermed også klubben, er et nytt styre.

– Det er eneste redningen. Nye folk i styret som er villig til å ta tak, for jeg tror ikke det blir noen klubb i fremtiden hvis ikke. Det beste som kunne ha skjedd er en konkurs. Så mye gjeld som de har nå, har de ikke penger til å gjøre noe, sier Rafoss.

Jan Tore Weire er tidligere leietaker ved banen, og har vært engasjert i motorsporten på Sørlandet i flere tiår. Han sier han klarte å drive med overskudd tilbake i 2011.– Vi har Norges dyreste anlegg i en skau i Finsland, og så blir det ikke brukt. Gokart er den grenen som rekrutterer flest unge til motorsport, men det sittende styret ønsker ikke å ha en aktiv gokart-klubb,

Etter det Fædrelandsvennen får opplyst er ikke konkurs et alternativ. NAF Motorsport Sør AS, som eier banen, har penger til å betale sine forpliktelser. Det er resten av aktivitetene som får lide som følge av pengemangelen.

– Klubben eier ikke banen

– Vi er veldig interessert i å få banen opp og gå. Vi er i dialog med utleievirksomhet som vi håper å få i gang i løpet av sesongen, sier styreleder Geir Lier i NAF Kristiansand.

Men banen har stått urørt i flere år. Hva er grunnen til det?

– Først og fremst for at vi ikke har hatt noen leietaker. Vi mangler en støyskjerm, men det skal snart være oppe. Nå ser det ut til at vi har fått tak i en til å drive utleie av gokarten. Da er det mulighet for å tjene gode penger på banen, sier Lier. Klubben mener styret bør gå. Hva tenker du om det?

– Det er ikke gokart-klubben som eier banen. De har trent der og hatt det greit, men nå må de finne seg i å betale for det. De har lenge kjørt gratis, og fått godt betalt for de dugnadstimene de har lagt ned.

Kommunen vil ikke stille som garantist

Songdalen kommune mener det bør være mulig å få til drift på det nå folketomme anlegget.

– Vi synes det er trist at det er slik som det er. Det var jo veldig flott da det kom, sier stabssjef Kjell Sverre Langenes i Songdalen kommune. Anlegget på Vamoen har fått tre tilskudd fra tippemidler, alle på rundt 700.000 kroner hver. Tidligere var regelen at hvis summen oversteg 2.000.000 kroner til ett og samme anlegg, må kommunen stille som garantist for hele summen.

Songdalen kommune ønsker ikke å stå som garantist.

– Det er en generell regel vi har. Det er umulig for oss å stå som garantist på slike beløp, og det er første gang vi opplever problemstillingen, sier Langenes.

Fra 2014 steg summen for kommunal garanti til 3.000.000 kroner. Kommunen har varslet NAF om dette, men ikke hørt noe fra organisasjonen siden februar i fjor.

 

Comments are closed.