NBF innfører fra 2015 en ny klasse for det viktige 13 til 16 års segmentet med en moderne én-type motor tilpasset denne aldersgruppen. Vi er i kontrakts-fasen med OTK Kart Group S.r.l. med målsetting om levering av Vortex ROK Junior til den nye klassen. Motoren er en 125ccm vannkjølt, reed styrt motor med balanseaksel, el-start og slureclutch. Forgasseren er av flottør-type, Dell’Orto VHSH 30mm som vi kjenner fra KZ2, som levers med standard dyser for motoren. Et tilleggs-kit med dyser, stigerør, nåler, flottører og ulike sleider vil være tilgjengelig.
ROK motoren har vært på markedet i ti år og er produsert med høye krav til kvalitet og jevn ytelse. Som andre én-type motorer er den ikke endret siden introduksjonen og skal forbli uendret også i fremtiden. NBF skal på samme måte som for Cadetti/Mini motoren ha en langsiktig kontrakt også med OTK Kart Group som er produsent av Vortex motorene. Kontrakten skal sikre tilgjengelighet og jevn kvalitet, både i ytelse og produksjon.
Motoren skal leveres som en start-klar pakke med kjølesystem (radiator og slanger), batteri og ledningsnett, eksosanlegg, forgasser og innsugsdemper/lydboks. Reglementet vil ikke tillate noen form for bearbeiding/maskinering, unntatt honing av sylinder, og har et detaljert og strengt homologeringsdokument.
125 Junior klassen skal inngå i Norgescup og i en eventuell ROK Cup som premieres av OTK Kart Group i samarbeid med Norswed AS som er Norsk distributør. Så fort kontrakten er klar, tidlig oktober, er motoren tilgjengelig for salg hos forhandlerne med levering i løpet av oktober. Det vil bli åpnet for trening med motoren umiddelbart etter at kontrakten er klar.
Med innføring av 125 Junior i tillegg til eksisterende Yamaha og KF3, har NBF et bredt tilbud til Junior aldersgruppen, fra «Pure Karting» med Yamaha, via 125 Junior på nasjonalt nivå, til KF3 for de som ønsker Internasjonal og Nordisk/NEZ konkurranse.