NBF minner om fristen for å sende inn forslag til reglements-endringer for 2014, som er satt til 1. September. Kartingseksjonen har fått inn noen forslag i løpet av sesongen, i tillegg til seksjonens egne endringer.
Innkomne forslag:
- Startoppstilling KZ2. Jeg foreslår at man går tilbake til den gamle «saksete» oppstillingsformen. Dette for å redusere kollisjonsfaren og derved økt sikkerhet. De fleste norske baner er for smale til at «den nye oppstillingsformen» virker etter hensikten.
- Reglementet bør åpne opp for bruk av Sniffer for dekktesting – og enkel bensintesting. Har ikke en god formulering på dette- men kanskje man kan kikke litt på formuleringene man har rundt dette i Tyskland (DKM)? Dette vil fjerne behovet for Parc-ferme dekk og bensin i statusløp som NC og NM- og føre til billigere og enklere arrangement.
- Kutt ut Dekk parkferme’ i NC/NM. Det må da være nok med merking av dekkene som i de andre løpene.
- Slutt med spesialbensin (102 okt) på NM. Det er bare med og fordyrer deltagelsen. Ved bruk av egen kjøpt bensin kan man eventuelt ta bensinprøver. Dette gjøres på en rask og enkel måte.
- Slutt med krav til CIK merket 2T olje i NM. Hvorfor i all verden skal vi måtte bytte olje fra den vi bruker hele året ellers? For så å måtte kjøre oss inn på den nye oljen sammen med dyrt kjøpt superbensin.
Vedtak fra Seksjonen:
Tillate KF3 og KF2 2013 homologering (XX/M/21) og fjerne begrensingen med forgassertype for KF3.
§736 – Teknisk reglement for KF3
1. Motor
Motoren skal være CIK-homologert 2007 (XX/M/15) eller 2010 (XX/M/18) ensylindret reedstyrt motor uten gir, med homologert slureclutch. Motoren skal til en hver tid være iht. gjeldene CIK-reglement.
Mål, målemetode og toleranser iht. gjeldene CIK-reglement.
Forgasser iht. CIK-reglement for klassen KF3 CIKs anbudskonkurranse for CIK-FIA Championships, Cups and Trophies 2011/2012. (Tillotson HW-10A Avenger)
Lyddemper ihht. CIKs anbudskonkurranse for CIK-FIA Championships, Cups and Trophies 2010 eller 2009for inneværende eller tidligere CIK-FIA anbudsperiode. Det er tillatt å montere gjengefeste for eksostemperaturføler.
§737 – Teknisk reglement for KF2
1. Motor
Motoren skal være CIK-homologert 2007 (XX/M/15) eller 2010 (XX/M/18) ensylindret reedstyrt motor uten gear, med homologert slureclutch.
Motoren skal til en hver tid være ihht. gjeldene CIK-reglement.
Mål, målemetode og toleranser ihht. gjeldene CIK-reglement.