NBF har valgt å starte kontraktforhandling med IAME S.p.A. for éntype motor i klassene Cadetti og Mini. Etter vurdering av tilbudene, teknisk gjennomgang og testing på bane, har den Italienske produsenten det beste grunnlaget for videre forhandling.
I og med at det er en kontraktforhandling vi går i gang med er ikke alle detaljer på plass. Det skal diskuteres distribusjon, prismodeller og endelige spesifikasjoner før en kontrakt kan underskrives. Dersom vi ikke skulle bli enige vil det bli en ny runde med anbud.
Det vi kan si så langt er at både pris og ytelse ligger på nivå med dagens Raket 95 motor. IAME, i likhet med de andre produsentene, tilbyr samme motor i begge versjoner. Det betyr samme pris for begge. Begrensing av ytelsen i Cadetti er kun en annen eksosflens, noe som gjør oppgradering til Mini versjon enkelt og billig. Implementering og overgang til nye motorer ser vi for oss kan skje over en to til tre-års periode slik at vi også ivaretar dagens Radne motorer på en god måte. Cadetti fortsetter i 2015 med både Raket 60 og den nye motoren. Mini og Junior 60 forsetter også slik de er i dag, noe usikkerhet rundt Junior 60 finnes fordi en ny homologering er på trappene, og vi vet ikke hvordan dette vil bli med tanke på de eksisterende motorene. Innfasingen av en ny éntype motor her vil dermed kunne avhenge av dette.