Gokart Talent mangler treningsbane !

Verdalsgutten Ruben Kverkild er blant landets beste gokartkjørere, men må reise helt til Elverum for å få trent.

Kverkild er så godt som oppvokst på gokartbanen, og har kjørt selv siden han var seks. – Jeg elsker fart og motor! Det har vært en lidenskap for hele familien. Søsteren og broren min begynte å kjøre før jeg ble født, men det er bare jeg som fortsatt driver med sporten. sier Kverkild.

Dårlig treningstilbud :

Unggutten fra Verdal er en av landets aller dyktigste gokartkjørere, og tok 2.-plassen både i NM, i Norgescupen og i Rotax Max Challenge i 2014. Dette klarte han trass i elendige treningsforhold i Trøndelag. – Det finnes ikke en eneste godkjent bane for konkurransekjøring i nærheten. Vi må helt til Elverum om jeg skal få trent, sier Kverkild.  Dermed blir det hovedsakelig i sammenheng med konkurranser at gokartkjøreren får trent.   – Det er alltid lagt inn en hel treningsdag dagen før løpshelg. Da får jeg i alle fall trent litt før løpene. Blir det for lenge mellom løp tar vi turen til Elverum for å teste utstyr og kjøre inn motor. Men jeg skulle gjerne hatt mulighet til å trene i hverdagen også, slik kjørerne i østlandsområdet har, sier Kverkild.

Gokartbanen i Ogndal, Steinkjer Racingpark, var godkjent for treningskjøring fram til 2006, men da valgte baneeierne å avslutte samarbeidet med Norges Bilsportforbund. – Banen er mer enn god nok til treningskjøring, og Kverkild er velkommen til å trene her med eget utstyr når som helst, sier Georg Smistad, eier av gokartbanen i Ogndal.   Men så lenge banen ikke har lisens fra Norges Bilsportforbund, risikerer Kverkild å bli straffet av forbundet for bruk av banen til treningskjøring.

– Jeg syns det er trist at ikke forbundet bruker sin rolle aktivt for å forbedre vilkårene for gokartbaner i distriktene. Når de i stedet gir midlertidige tillatelser til travbaner og åkerløp, blir det umulig å drive økonomisk forsvarlig med lisens. Derfor velger vi å satse kun på kommersiell kjøring med utleie av bane og utstyr, forklarer Smistad.

Planlegger bane i Verdal :  Kvernmo motor har ikke skrinlagt planene om å utvide området for sitt motorsportsanlegg i Inndalen, for å få plass til en gokartbane, selv om rådmann Jostein Grimstad i Verdal var negativ til planene i sin innstilling til komiteen for plan og samfunn,    – Gokartbanen er en del av byggetrinn to. Vi håper på en byggestart i 2016, og vil gå for at alle være baner skal være godkjente av Norges Bilsportsforbund, også gokartbanen, sier Frank Ingvaldsen i Kvernmo motor.

Kostbar hobby : I mellomtiden vurderer Ruben Kverkild å gå over fra gokart til bil, slik at han får treningsmuligheter i hjemfylket.  – Jeg har mest lyst til baneracing, men der er det heller ikke noen treningsmuligheter i Nord-Trøndelag. Derfor er det mulig jeg satser på Rallycross, sier Kverkild.  Men denne sesongen er det gokart som gjelder. Og i løpet av perioden april til oktober, regner 18-åringen med at det vil gå med mellom 100–150 000 kroner til satsingen.

– Det er en kostbar sport. Vi forsøker å skaffe sponsorer, men det er vanskelig å finne noen som tar sporten på alvor, sier Kverkild.

Men at det er en krevende sport både når det gjelder utholdenhet, kondisjon og styrke, er det ingen tvil om.

– G-kreftene alene er nok til å brekke ribbein i en sving. Derfor trener jeg mye, både kondisjon og styrke. I løpet av et løp kjører vi cirka 200 runder i en fart mellom 120–150 kilometer i timen, så du skal ha hodet på rett plass, sier Kverkild.

 

Comments are closed.