CIK-FIA Drop Down Støtfangere: Hva nå ?

Den kontroversielle CIK-FIA ‘drop down’ fremre støtfanger, designet for å løsne og dra på bakken ved sammenstøt i løpet 7kmh, har trukket blandet og lidenskapelig debatt fra førere, arrangører og tilhengere av gokart.

Tilbakemeldinger via sosiale medier inkluderer utsagn som «dette er å drepe racing» gjennom å «løpene er nå blitt veldig rent».

Yrkessjåfør Bas Lammers har kalt andre sjåfører til å stå opp mot de nye reglene. Dino Chiesa, teamsjef for Chiesa Corse Zanardi, har nylig uttrykt en lignende uttalelse til Lammers.

I mellomtiden har CIK sendt ut en pressemelding som i utgangspunktet sier at de nye støtfangere er flott for sporten.

Mens vi har hørt om ingen konkrete planer om å innføre støtfangere til den lokale scenen, vil arrangørene av 2015 i det tyske mesterskapet tillate sine førere til å bruke de nye rulle støtfangere, eller den eldre fast fremre støtfanger – så lenge det fortsatt er typegodkjent ( bare systemer manufacturered av KG (1 / CA / 17), COMER (5 / CA / 17), og PCR (97 / CA / 17) forblir homologeres til slutten av 2017).støtfanger

Uttalelser fra Lammers og CIK-FIA finnes nedenfor. Begge har viktige poeng !!

Fra Bas Lammers

Kjære førere, lag, drivere og sponsorer,

Den nye «drop down støtfanger system: er det den endelige løsningen på problemet med racecontacts eller bare enda en vanskelig regel å bruke som vil vende folk bort fra karting?

Vi (sjåfører) er ikke er i stand til å gjøre noe lenger. Vi er redde for å kjøre forbi våre konkurrenter, vi er redde for å være nære som mulig bak på den foran kjørende.. samtidig  er vi redde for å miste vår frontfanger fordi : hvis konkurrenten ønsker å vinne og er flink, må han bare bremse litt mer eller savner hans tannhjul og vi mister vår fremre støtfanger, får vi en straff på (30sek) for den feilen den andre sjåføren forårsaker.. Vi er redd for å passere en curbstone fordi vi kan miste frontspoiler med det, hvis det skjer får vi en straff for det på (30sek).

Karting er ikke en contactsport, trenger vi alle vet det, men jeg er sikker på at de fleste av dere er enige med meg at med denne typen regler! Vil folk  vende seg bort fra gokart!

Team, sponsorer og gokart produsenter bruker så mye penger for racing, REAL HIGH LEVEL RACING.

DET ER PÅ TIDE Å STÅ OPP, STOPP alt tull og bring tilbake Karting… TIL det er verdi!

Vennligst Jeg vil gjerne be dere alle til å dele dette budskapet og å stå opp againsts til tull regler!

Med vennlig hilsen, Bas Lammers

Fra CIK-FIA

Fra de første verdenscuprennene i sesongen, har ny front kåpen i samsvar med de 2015 CIK-FIA forskriften endret føreres atferd, oppmuntre dem til å gradvis ta i bruk mer respektfull kjøring teknikker. Resultatene er allerede dramatisk. Ved å begrense grove bestått manøvrer, gjør dette enkle systemet Karting mer sportslig.

Med dagens karts, har noen førere utviklet dårlige vaner, ikke nølende til å treffe sine motstandere for å få en fordel. Over tid har kontakt mellom kartene nådd et uakseptabelt nivå for den jevne driften av konkurranser. Den CIK-FIA har bestemt seg for å reagere ved å forske på ulike løsninger med sine tekniske partnere. Dette er hva som ble iverksatt 1. januar 2015, en enkel og økonomisk system som tilter fronten kåpen til bakken uten å demontere det, når det er en betydelig innvirkning. Enhver fører tilbake til parc ferme på slutten av en kvalifiserende Heat, prefinalen eller Finalen med en droppet foran Skroget systematisk straffet 30 sekunder.

De positive konsekvensene av denne nye forskriften har ikke latt vente på seg. Når forbi discovery fasen, har førere tilpasset kjøringen til det nye systemet. De første internasjonale konkurranser i 2015 sesongen tillot fordelene som skal måles. Det var mindre uønskede stampedes i starten, og respekt fra alle bidratt til å redusere handikap å starte fra utsiden linje. Massive sammenstøt som var hyppig til nå på det første hjørnet er i fortiden. Alle sjåførene har nå den beste muligheten til å fullføre første runde rolig og deretter å demonstrere sin kjøring talent opp til det rutete flagget uten å frykte en farlig manøver.

Den nye front kåpen vedlegget er fortsatt i sin barndom, men har allerede overbevist de fleste førere og teamledere. Her er noen viktige vitnesbyrd, nylig samlet inn fra erfarne fagfolk.

Paul Fletcher, eier av PF Int’l krets og en ledende skikkelse i britisk Karting: «Jeg er veldig imponert over effektiviteten av de nye fremre klednings festene De utvilsomt oppmuntre gode starter uten sammenstøt på det første hjørnet Jeg håper dette er endelig.. markerer tilbakekomsten av respekt på banen! Jeg støtter implementeringen av den nye forskriften så snart som mulig i Storbritannia. «

Olivier Maréchal, leder av Kosmic Racing Department: «Vi måtte gjøre noe for å kjempe mot aggressivitet på sporet. De nye fremre kåpe festene vil oppfylle dette oppdraget.  Vi har allerede sett en betydelig endring i fremdriften av løpene som er veldig positivt… «

Ricky Flynn, leder av Ricky Flynn Motorsport: «Førere har skjønte raskt at det nå er nødvendig for å unngå kontakt.  Det er flott å se rettferdige starter. Vi bør snart se respekt mellom de som har gått tapt i noen tid drivere ..Vi må fortsette videre… denne veien. «

Den CIK-FIA er klar over at dagens system er ikke helt perfekt, men eksisterer perfeksjon? Bruken i konkurransen blir så veldig nøye og refleksjon fortsetter å forbedre effektiviteten, noe som også krever drivere for å lære.

Comments are closed.