Ny Info fra Rotax Norway

Gledelige nyheter når det gjelder Rotax Max og DD2.
Gravdahl Motor as har hatt et møte med Kartingseksjonen for å sortere litt rundt homologeringsdokumentet og de nye EVO motorene, da det har vært litt usikkerhet rundt ombygging av motorer opp til 2014.Kort summert kan vi fastslå følgende:
Eldre motorer kan velge å bytte: Kun forgasser eller forgasser og Up Grade Kit.
Up Grade Kit er definert av Rotax som det som omhandler de elektroniske delene,
Nemlig ledningsnett med coil og batterideksel/kasse, brakett for å feste elektronikkboks/tenningsboks, selve tenningsboksen samt ny eksosventil. Skal Up Grade Kit byttes, må alle disse delene byttes, men det gir seg faktisk selv, da disse delene er avhengig av hverandre.

Andre deler som er endret, er råde, veiv og eksosanlegg. Disse delene er ikke endret på en slik måte at de endrer effekten i motoren, kun ment som en forbedring i forhold til levetid, og defineres derfor som reservedeler, og kan dermed byttes når som helst når behovet måtte melde seg. Stempler:
Tidligere ble stemplene levert i str. 53,97, 53,98 og 53,99 med referanse til sylinder toleranse A, AB og B. Med disse stemplene gikk da motorene noe trangt, noe Rotax ønsket, for å oppnå lang levetid.
Nå kommer i tillegg dimensjonene 53.95 og 53.96. Dette er for at motor tunere skal kunne ha litt spillerom når de setter opp motorene. I tillegg er fasongen og målene på stemplene endret litt, igjen for å forlenge levetiden. Ingen av disse endringene har effektmessig påvirkning.
Forgasser.
I den nye XS forgasseren kan flottørstand IKKE endres. Den er fast (tolk finnes). Det er kun hoveddyse og høyde på forgassernål (K57) som kan endres. IKKE NOE ANNET.
Denne forgasseren er vesentlig mindre ømfintlig for endringer i temperatur, barometerstand og luftfuktighet, og kan lett justeres til maksimal effekt bare ved å endre litt på de 2 parameterene som er nevnt ovenfor. Dette er en ny verden!!  Vi presiserer at Evo motorer kun kan kjøres med den type deler de er levert med, for eksempel IKKE med gammel eksosventil eller gammel eksospotte!!

DD2.
Det har rådet noe usikkerhet rundt DD2’s fremtid, i og med at klassen Production skal utgå fra 1.1.2017.
Nå forklarer Kartingseksjonen at fra 1.1.2017 legges DD2, som Rotax motor, under Rotax Importørens Jurisdiksjon (p.t. Gravdahl Motor as). Dette betyr at fra 1.1.2017 kan vi kjøre egne løp for DD2 i samarbeid med de forskjellige arrangørene, uten at NBF legger seg opp i dette. Dette er en veldig god avklaring, så nå er det FULL GASS! Frem til 1.1.2017 går DD2 i Production.

Gravdahl Motor as
Tlf. Svein 932 34025
E-mail: sg@rotax.no

Comments are closed.